Davidji – Secrets of meditation

1378571187217Op zaterdag 7 september ging ik samen met een collegavriendin (Lucienne) voor het eerst naar het Happinez festival. Dit festival bestaat voornamelijk uit lezingen, workshops en yogalesjes, maar ook kun je struinen over de vele marktkraampjes, waar je allerlei boeken, kleding, sieraden, chocola, edelstenen, wierook, schrijfwaren en nog meer leuks kunt kopen. Een kaartje kost €55,00. Dit is inclusief twee lezingen/workshops. Ondanks, dat wij een hele bijzondere bijeenkomst hebben meegemaakt van Davidji, vond ik €55,00 toch aan de hoge kant.

We gingen naar de bijeenkomst ‘Iedereen kan mediteren’ van Davidji – The Lead Educator of the Chopra Center for Wellbeing. We hadden geen idee wat we konden verwachten. Ik kende Davidji en zijn werk nog niet en liet me verrassen. Wel wist ik natuurlijk dat de lezing over mediteren ging en daarom dacht ik dat het hoogstwaarschijnlijk was dat we met zijn allen een paar minuten stil zouden zijn. Dat trok mij wel aan, en daarom schreven we ons in voor deze lezing.

Ik kan je vertellen; dit was het hoogtepunt van het Happinez festival. De andere boekbesprekingen die volgende maakte geen grote indruk meer. Logisch eigenlijk, want een echt vredig gevoel vind je in jezelf en daar kan je door stil te worden/meditatie dichterbij komen. En niet door allerlei theorieën of stappenplannen waar je je in kan verliezen en uiteindelijk niet wijzer van wordt.

Wat deze bijeenkomst zo speciaal maakte, was de toegankelijkheid van Davidji. Hij doet zich allesbehalve voor als een of andere Guru. Hij is gewoon een mens net als jij en ik en kan op een erg grappige manier vertellen over meditatie. Hij wisselde zijn zinnen af in snelle, grappige verhalen, maar kon door zijn stemgebruik ook in één keer de zaal stil krijgen. We deden twee keer een meditatie. De hele zaal bestaande uit op zijn minst 100 man (eigenlijk voornamelijk vrouwen), was stil, aanwezig en bewust. Je voelde de verbondenheid met iedereen. Een enorme, vrijheid, rustgevend en relaxt gevoel. Één zijn met het huidige moment. Davidji vertelde op grappige wijze dat je niet in de lotushouding hoeft te zitten om deze staat te bereiken. Frustraties over of je wel net zo kaarsrecht als Boeddha zit kun je gewoon laten varen.

DavidjiOm meditatie in je systeem te krijgen, bedacht Davidji de term RPM. Rise (opstaan), Pee (naar de wc gaan) en Meditate. “Want, je denkt toch ook niet na wanneer je je tanden poetst? Houd iemand dat in zijn agenda bij?”. De leerling van Deepak Chopra gaf aan dat elke dag mediteren gunstig is voor al je activiteiten die je op een dag doet. “Alles krijgt meer aandacht, rust en daardoor kwaliteit. Je leven wordt gewoon aangenamer. Je kunt het al merken als iemand chagrijnig of snel geïrriteerd tegen je doet. Dat je denkt heb jij vandaag niet gemediteerd ofzo?”.

Wat ieder geval geen zin heeft is die staat van Zijn (één met het moment) te graag willen. “Als ik maar mijn duimvinger goed tegen mijn wijsvinger druk, of was het nou tegen mijn middelvinger of mijn pink? Hé, tjeezus, ik wil gewoon rust!” Of het geforceerd doen nadat je boos wegloopt van je baas en je absoluut een zenmoment nodig hebt. Tja, dan wil het allemaal niet lukken, helaas. Forceren, te graag willen, werkt averechts. Maar observeer wel die gedachte en probeer er niet van te balen, maar laat die gedachte gaan (“It means you’re alive!). Davidji vertelde dat het wel lastig is om meditatie in je systeem te krijgen want wie wil nou in het donker, niets doen en alleen maar stil zitten (who wants to sit in the dark and do nothing?) ? Je kunt leukere dingen doen, zoals naar de film gaan, dansen, met vrienden afspreken, je werk afmaken. Helemaal waar, maar wat ik al eerder zei, is dat al die activiteiten besprenkeld worden met jouw bewustzijn/relaxtheid en daardoor geef je meer aandacht, liefde en enthousiasme aan de dingen om je heen.
HappinezDe tweede meditatie die we deden was langer en (voor mij) wat moeilijker. Tijdens het mediteren vroeg Davidji ons stil te staan bij de vragen Who am i? What do I want? What’s my purpose in life? Zelf vond ik die vragen vrij lastig, want ik ging te veel nadenken over een geschikt antwoord op de vraag Who am I? Ik dacht waarschijnlijk weer te perfectionistisch “Ik moet wel een goed antwoord geven, want anders weet ik geeneens wie ik ben!”. Daardoor bleef ik te veel bij die vraag hangen en kwam er zelfs irritatie in mij op. Na deze meditatie was ik dus minder Zen en vond ik het eerder frustrerend. Toen ik het er met Lucienne over had realiseerde ik me dat je juist alle antwoorden mag geven, die maar in je opkomen. “Aha, dacht ik, dus ik mag ook zeggen; Ik ben Vera en ik houd van het leven?”. YES! Naderhand vind ik dit juist een krachtige meditatie. Het confronteert je met je levenssituatie, je gevoelens en emoties, waardoor je weer nieuwe inzichten krijgt.
Happinez festivalWe sloten de meditatie af met een lang ‘Om’ moment. Ook dit had ik nog nooit meegemaakt en was een beetje grappig, maar ook vrij krachtig. Een ‘Om’ is een mantra, een bepaalde klank, of woord, dat je kunt herhalen om je hoofd bij het moment te houden. Een mantra is volgens Davidji een voertuig voor je mind; man = mind en tra = afkomstig van het woord travel/transportation.

Voor de liefhebbers die hier meer van willen weten is er goed nieuws, want Davidji was, naast het geven van een inspirerende lezing, ook aanwezig om zijn boek ‘De geheimen van meditatie’, te promoten. Het boek geeft je instrumenten om zelf te gaan mediteren en analyseert verschillende soorten meditatie aan de hand van Davidji’s persoonlijke ervaringen. Wist je trouwens dat meditatie ook een krachtig instrument is als je te maken hebt met stress. En zeg nou zelf wie ervaart er nooit stress? 😉 Daarnaast helpt het om in te zien wat er nodig is in je leven. Even pas op de plaats. Ook relativeert het allerlei onnodige beslommeringen waar veel mensen mee kampen. Kortom een handige tool for more joy! Hopelijk vonden jullie dit een leuk verslag.

Namasté


Liefs,
Ongevera

Plaats een reactie