Sushi in Amsterdam

Gisteravond was het weer feest. Ik en mijn vriend gingen weer een keer sushi eten. En met sushi kun je mij heel blij maken. Sterker nog, je kunt mij wakker maken voor sushi. En zoiets zeg ik niet vaak. Sinds 3,5 jaar behoort sushi tot mijn lievelingseten. De eerste keer dat ik sushi at was tijdens een van de eerste dates met mijn vriend. De avond voor de date, had ik stevig zitten oefenen met Japanse eetstokjes, zodat ik op de date niet zou klungelen. Ha, en dat lukte. Vjieuw. Toen ik het eerste rolletje (sushi maki) met avocado en zalm at was ik verkocht. Wat voelt dat lekker zacht in je mond en die smaken! Sindsdien vind ik het altijd leuk en vooral lekker om naar een sushi restaurant te gaan. Door de jaren heen heb ik een aardig lijstje opgebouwd met favoriete sushi restaurants in Amsterdam. Hoogste tijd om deze met jullie te delen.

Naam: Sushi
Adres: Taksteeg 3
Omschrijving: Dit is het restaurant waar ik voor het eerst sushi at. De Taksteeg is een zijstraatje van de Kalverstraat en is dus prima te vinden voor mensen die naar Amsterdam komen voor een dagje shoppen. Het restaurant ziet er vrij eenvoudig uit en het is ook niet zo groot. Reserveren kan handig zijn, want soms is er gewoon geen plaats. De sushi is hier heel erg goed en vers. Het heeft geen ‘all you can eat’ concept, maar wel verschillende samengestelde menu’s waar je prima mee uit de voeten kan. De kwaliteit is echt heel erg goed, dus dit is absoluut een aanrader.

Naam: Restaurant Genki en Genki Garden
Adres: Nieuwezijds Voorburgwal 161 en Reguliersdwarsstraat 26
Omschrijving: Restaurant Genki vind ik erg leuk, omdat het een heel mooi restaurant is. Het is mooi ingericht, er hangen sfeerlampen en het doet chique aan. Dit restaurant heeft een ‘all you can eat’ concept. Dat betekent dat je voor een standaard bedrag, bijvoorbeeld €23,50 onbeperkt sushi kan bestellen. Dit gaat vaak in vijf rondes en per ronde kun je vijf gerechtjes kiezen. De drankjes zijn niet inbegrepen en daar verdienen ze ook op. Een wijntje is al gauw €4,50. Als je hier eet ga je echt een avondje uit. Op de Reguliersdwarsstraat zit Genki Garden gevestigd. In de zomer kun je hier leuk in de tuin eten. Dit restaurant is ook prima en gezellig, maar heeft niet die luxe inrichting zoals Restaurant Genki.

Naam: Genroku
Adres: Nieuwezijds Voorburgwal 115
Omschrijving: Bij dit restaurant aten we gisteravond voor het eerst. Het is een prima restaurant dat lekkere sushi serveert. Niet heel anders dan andere sushi restaurants, maar wel leuk om eens te proberen. Bovendien gaf Johannes van Dam dit restaurant een 8,5. Hoge verwachtingen dus. De sushi was goed, het personeel is vriendelijk en het zit op een prima locatie, namelijk achter de Dam. De menukaart heeft naast de standaard sushi ook wat opvallende combinaties zoals bijvoorbeeld gefrituurde sushi en sushi maki met paling, avocado en saus. Een goede tip voor dit restaurant is om telefonisch te reserveren. Ik had via internet gereserveerd en een bevestigingsmail gekregen, maar bij aankomst stond ik niet op de lijst. Gelukkig kregen we toch nog een plaatsje.

Naam: Tokyo Café
Adres: Spui 15
Omschrijving: Dit is ook een erg leuk restaurant en het is ook heel erg groot. In het restaurant loopt een gangpad met links en rechts allerlei tafeltjes en achterin het restaurant kunnen groepen eten. De kleinere tafeltjes staan redelijk dicht op elkaar, maar dat geeft ook wel een gezellig, drukke, Amsterdamse uitstraling. Groepen kunnen hier terecht voor een teppan yaki menu, waarbij je met zijn allen rondom een bakplaat zit met een Japanse kok in het midden. Nice! De sushi is ook in dit restaurant van goede kwaliteit. Het personeel is vriendelijk (en snel) en met Japans Nieuwjaar kun je hier een muzikale, Japanse drakendans verwachten.

Naam: Kokusai
Adres: Stadstuinen 2, Amstelveen
Omschrijving: Dit is een zeer populair sushi restaurant in Amstelveen. Je moet hier sowieso reserveren, omdat heel Amstelveen hier eet. Het restaurant is makkelijk te bereiken met tram 5. Je blijft zitten tot eindhalte Binnenhof en als je de tram uitstapt loop je zo tegen het prominente,  ronde gebouw aan. Het restaurant zit achter Vroom en Dreesmann, waar je ook kunt parkeren. Dit restaurant heeft net als vele anderen sushi restaurants een ‘all you can eat’ concept. De inrichting is gezellig, want je zit met zijn alleen in een rondje en het personeel is ook erg vriendelijk. Een prima sushi restaurant voor als je een keer niet in Amsterdam wilt eten.


Dit waren de adresjes tot nu toe. Mocht ik weer nieuwe, goede sushi restaurants ontdekken die ik aan mijn lijstje kan voegen, dan laat ik het uiteraard weten. Voor nu een fijne zondag!

Liefs,
Ongevera

Plaats een reactie