Onbeschaamd met je handen eten

Een paar weken terug heb ik een nieuw, goed, budgetproof restaurant ontdekt. Niet, Italiaans, Japans, of Thais eten, maar Ethiopisch.
Om een keer niet naar een ‘standaard’ restaurant te gaan waar je de welbekende biefstuk met frietjes kan eten of het ‘All you can eat’ menu (ook lekker, geef ik toe) besloten we eens naar een Afrikaans restaurant te gaan.

Dit restaurant is qua inrichting lekker basic. Gewoon simpel, maar wel leuk ingericht. Aan de muren hangen Afrikaanse lampen, gemaakt van leer, dit zorgt voor een gezellig sfeertje. Tafels zijn bekleedt met verschillende Afrikaanse kleden (behalve op deze foto) en hier en daar zie je glanzend Afrikaans houtsnijwerk. De muziek staat wat harder dan gemiddeld en dat is een pluspunt. De Ethiopische muziek zorgt voor een gezellige stemming en als je de menukaart ziet wordt je al helemaal vrolijk. Een volledig gerecht heb je al voor €9,00.

De menukaart is niet heel uitgebreid, maar dat hoeft ook niet. Elk gerecht is namelijk zo divers en bevat heel veel verschillende ‘prutjes’. Een gerecht met vis wordt bijvoorbeeld vergezeld met linzen, bonen, erwten en nog meer mengsels die ik niet helemaal kan plaatsen.

De linzen en bonen zijn zo goed bereidt dat het echt goed smaakt. Wat ook heel leuk is, is dat al het eten op één grote schaal wordt geserveerd waar je met zijn tweeën van kunt eten. Vork en mes is in dit restaurant totaal overbodig, want in Ethiopië en dus hier ook mag je eindelijk, onbeschaamd met je handen eten. Ohyeah…keep on rolling baby, you know what time it is…
Ik moet zeggen dat het helemaal niet ‘even wennen’ is. Het gaat super makkelijk. De Injera’s (pannenkoek-achtig brood, dat een beetje zuur smaakt) helpen je enorm. Je scheurt gewoon een stukje af en probeert dan met duim en wijsvinger (of hoe je het ook wilt doen) de saus in het stukje pannenkoek te krijgen en dan eet je het op. Handen wassen voor het eten is hierbij uhm..best wel verstandig.

Ook kun je voor een paar euro een Ethiopisch biertje bestellen. Dit bier wordt leuk geserveerd met een kokosnoot en onderzetter, gemaakt van plastic zakjes. Recycling, it is. Het bier smaakt exotisch. Je hebt onder andere bananenbier of bier met kokos. Voor mensen die niet van bier houden heb je mangosap en guavesap (maar deze kwamen naar mijn idee, gewoon uit een pak van de supermarkt) en nog de standaard frisdrank. Wil je een keer een bijzonder theetje proberen, bestel dan Ethiopische kruidenthee. Het water is aangemengd met chai-achtige kruiden. Daarbij krijg je nog een theezakje. Dit zorgt voor een dubbele smaakexplosie. Bam! (op zijn Jandino’s)

Het eten was echt heel erg lekker. Ik was aangenaam verrast. Ook had ik na dit eten totaal niet het gevoel van een oververzadigde gans, (if you know what i mean). Daarnaast heb ik weleens de neiging om ergens heen te gaan waar ik het al ken. Just to be sure, its good. Zo heb ik een aantal (sushi)restaurants op mijn lijstje staan waar ik al meerdere keren ben geweest. Op zich is daar ook niks  mis mee, maar soms moet je ook gewoon even verder kijken dan je mond gewend is. Je ontdekt nieuwe mogelijkheden en je leert gelijk weer wat meer over de wereld en haar verschillende (tafel)manieren.

Het restaurant waar ik het over heb heet Ibssa en bevindt zich in Amsterdam-Oost op de Blasiusstraat 62. Je vind het hier op Iens .

Plaats een reactie